2010 m. lapkričio 15 d., pirmadienis

Kai kurie sostinės mikroautobusų vairuotojai negauna oficialių algų. Niekada...

Praeitą savaitgalį sužinojau, jog kai kurie Vilniaus maršrutinių taksi vairuotojai ... negauna atlyginimų. Ir ne todėl, kad algos vėluoja, jos paprasčiausiai nemokamos. Iš viso.
Tai išsiaiškinau, kai savaitgalį važiuodama „mikriuku“ sumokėjusi tris litus paprašiau bilieto. „Na, jeigu labai reikia“, - sumurmėjo vairuotojas ir viena ranka išsitraukęs laidą bandė atgaivinti tą nedidelį kasos aparatą, kokius turi visi maršrutiniai taksi. Kažkodėl aparatas neįsijungė ir tada vairuotojas paaiškino, jog jie savaitgaliais „dirba sau“. Nespėjau nei išsižioti, kai žmogus prasitarė, jog atlyginimų tai jie negauną.
Išeina, dirba nelegaliai? Ne, pasirodo, darbo sutartys yra, bet tai, kas ten parašyta, iš tikrųjų negalioja. Matyt, parašyta tik tam, kad būtų sumokėti mokesčiai „Sodrai“, Mokesčių inspekcijai ir kad neprisikabintų darbo inspekcija.
O algą šie vairuotojai (tiesa, ne visos firmos taip dirba, - patikino mano pažįstamasis) užsidirba štai taip: viskas, kas lieka įvykdžius kasdienę normą bei sumokėjus už benziną, ir tiek, kiek susirenki savaitgaliais keleiviams nespausdinant bilietų. Ta mistinė norma visiškai „skaidri“ - 150 litų. Nesusivokiau paklausti, ar čia tie „juodi“, nepadengti kasos čekiais, ar legalūs. Už degalus tenka pakloti dar 100 litų per dieną. Dar pasidomėjau, ar tai prasidėjo tik „užėjus krizei“, o gavusi atsakymą, jog taip buvo „visada“, likusią kelio dalį tylėjau, virškindama gautą informaciją.
Pirminis pyktis, negavus bilieto, išgaravo ir išlipdama iš taksi jau norėjau su ašaromis akyse apkabinti vairuotoją ir palinkėti jam stiprybės. Tačiau vėliau mano nuomonė pasikeitė.
Grįžusi namo pasidomėjau, kiek firmų Vilniaus mieste veža maršrutiniais taksi. Nepatikėsit, tinklalapio Entuziastai.maršrutai.lt duomenimis (pasak autorių, atnaujintais šių metų spalio 9 d.) – net 11: UAB „Transrevis“, UAB „Užuovėja Jums“, UAB „Zigvalis“, UAB „Vilniaus Skliautai“, UAB „Mikrida“, T. Paulavičienės IĮ, UAB „Centvalis“, UAB „Gabitrans“, UAB „Mikrida“, UAB „Almir“, UAB „Kolegita“. O maršrutų yra apie 40 (per pastaruosius metus jų sumažėjo virš 20). Nesu specialistė, bet man rodos, konkurencija turėtų būti žvėriška.
Savivaldybė, kuri atsakinga už viešąjį transportą, nieko padaryti negali arba nenori. Skaičiau, jog anksčiau kontrolę Vilniuje vykdė trys žmonės, dabar – vos vienas. Vairuotojams už tai, kad neduoda važiavimo bilieto gresia 250–500 litų bauda, na, o keleivis be bilieto nukentėtų tik tuo atveju, jeigu atsitiktų avarija ir jis būtų sužeistas. Tada, jeigu teisme norėtų prisiteisti žalos atlyginimą ar gauti draidimo išmoką, jis negalėtų įrodyti važiavęs tuo mikroautobusu.
Neminėsiu firmos, kurios taksi važiavau savaitgalį, nes nemanau, kad darbdaviui būtų labai sunku atsekti tą plepųjį vairuotoją. Be to, nieko ir nepakeisčiau paminėjusi, tokia netvarka (švelniai tariant) dedasi daugelyje transporto sričių, ypač ten, kur vyrauja privatus verslas. Tiesa, „mikriukų“ verslo ypatumus savo išradingumu lenkia dar taksi firmos, ten, girdėjau, „nelegalų“ nesivarginama net slėpti...
Ir jokie don kichotai neįves čia tvarkos, kol patys vairuotojai nesusivoks apgaudinėjami ir nepaisydami ateities perspektyvų toliau parsidavinės už grašius ir išdavinės savo vaikų ateitį.

Ramunė Motiejūnaitė-Pekkinen

2 komentarai:

gina rašė...

kol bus norinciu dirbti toki darba, tol ir bus taip...

Vytaras rašė...

Teko ir man šiek tiek tokį darbą padirbėti, bet manau, kad gerai, jog juos panaikino. Miestas atsikratė agresyviai vairuojančių mikriukų (mes buvome priversti skubėti, visi iš mūsų to tikėjosi), o aš nusipirkau naudotą Audi ir ėmiausi taksi vairuotojo darbo. Darbo daugiau vakare ir savaitgaliais, bet tempas ramesnis, džiaugiuosi pokyčiais.